Begrippen
Uitleg begrip: formatief toetsen | Bijlesprof.nl

Wat is formatief toetsen?

Formatief toetsen is een belangrijk begrip binnen het onderwijs. Het is een manier van toetsen die gericht is op het verbeteren van het leerproces van de leerlingen. In tegenstelling tot summatief toetsen, waarbij voornamelijk het eindresultaat telt, staat bij formatief toetsen de groei en ontwikkeling van de leerlingen centraal. Maar wat houdt formatief toetsen precies in en waarom is het zo waardevol?

Wat houdt formatief toetsen in?

Bij formatief toetsen gaat het erom dat de toetsen en feedback die leerlingen krijgen, gebruikt worden om hun leerproces te verbeteren. De focus ligt op het verzamelen van informatie over wat de leerlingen wel en niet begrijpen, zodat de docent hierop kan inspelen in zijn of haar onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld door middel van tussentijdse toetsen, klasgesprekken, peer feedback en zelfevaluaties.

Waarom is formatief toetsen belangrijk?

Formatief toetsen heeft verschillende voordelen. Allereerst biedt het leerlingen de mogelijkheid om actief betrokken te zijn bij hun eigen leerproces. Door regelmatig feedback te ontvangen en te reflecteren op hun eigen werk, kunnen zij gericht werken aan hun verbeterpunten. Daarnaast helpt formatief toetsen docenten om beter in te spelen op de behoeften van hun leerlingen en hun onderwijs hierop aan te passen.

Voorbeeld van formatief toetsen

Stel, een leerling maakt een wiskundetoets en maakt hierbij veel fouten bij een bepaald onderdeel. In plaats van alleen een cijfer te geven, zou de docent ervoor kunnen kiezen om de leerling specifieke feedback te geven over welke fouten er gemaakt zijn en waarom. Vervolgens kan de leerling aan de hand van deze feedback gericht oefenen om zijn begrip van het onderwerp te verbeteren.

Conclusie

Formatief toetsen is een waardevolle onderwijsmethode die gericht is op het verbeteren van het leerproces van leerlingen. Door middel van regelmatige toetsen en feedback kunnen zowel leerlingen als docenten inzicht krijgen in de voortgang en eventuele verbeterpunten. Op deze manier wordt leren niet alleen beoordeeld, maar vooral gestimuleerd en ondersteund.