
Wat is Blooms Taxonomie?
Blooms Taxonomie is een model dat gebruikt wordt om verschillende niveaus van denken en leren te categoriseren. Het is ontwikkeld door Benjamin Bloom en zijn collega’s in de jaren 50 en is nog steeds een veelgebruikt instrument in het onderwijs.
De niveaus van Blooms Taxonomie
De taxonomie bestaat uit verschillende niveaus, die oplopen in moeilijkheidsgraad. Hieronder worden de zes niveaus kort toegelicht:
1. Onthouden
Dit is het laagste niveau van denken, waarbij je informatie herinnert of reproduceren. Bijvoorbeeld het opdreunen van feiten of het herhalen van een rijtje.
2. Begrijpen
Hier gaat het om het begrijpen van de informatie die je hebt geleerd. Bijvoorbeeld het uitleggen van een begrip in je eigen woorden.
3. Toepassen
Dit niveau houdt in dat je de geleerde informatie kunt toepassen in nieuwe situaties. Bijvoorbeeld het oplossen van een probleem met behulp van de geleerde kennis.
4. Analyseren
Bij dit niveau ga je de informatie analyseren en verbanden leggen tussen verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld het identificeren van patronen in data.
5. Evalueren
Hierbij ga je kritisch nadenken over de informatie en een oordeel vormen. Bijvoorbeeld het beoordelen van de argumenten in een debat.
6. Creëren
Dit is het hoogste niveau van denken, waarbij je nieuwe ideeën of producten kunt genereren. Bijvoorbeeld het bedenken van een originele oplossing voor een probleem.
Door Blooms Taxonomie te begrijpen, kunnen leerlingen en ouders beter inzicht krijgen in de verschillende niveaus van leren en denken. Door te streven naar hogere niveaus in de taxonomie, kunnen zij hun vaardigheden verbeteren en dieper leren.