
Wat betekent flipping the classroom?
Flipping the classroom is een onderwijsmethode waarbij de traditionele manier van lesgeven wordt omgedraaid. Normaal gesproken krijgen leerlingen tijdens de les uitleg van de docent en maken ze thuis hun huiswerk. Bij flipping the classroom is dit precies andersom: de uitleg van de lesstof vindt thuis plaats, via bijvoorbeeld video’s, en tijdens de les worden de opgedane kennis en vaardigheden toegepast door middel van actieve opdrachten en discussies.
Voordelen van flipping the classroom
Door het omdraaien van de lesstructuur kunnen leerlingen in hun eigen tempo de uitleg tot zich nemen en kunnen ze tijdens de les direct vragen stellen en actief bezig zijn met de lesstof. Dit kan leiden tot een dieper begrip van de leerstof en betere resultaten. Bovendien kunnen docenten meer individuele aandacht geven aan leerlingen tijdens de les, omdat de uitleg al heeft plaatsgevonden buiten de lesuren.
Hoe werkt flipping the classroom in de praktijk?
Een voorbeeld van flipping the classroom is wanneer een docent voorafgaand aan de les een video opneemt waarin hij de uitleg van een bepaald onderwerp geeft. Leerlingen bekijken deze video thuis en maken eventueel alvast opdrachten om de stof te oefenen. Tijdens de les worden vervolgens discussies gevoerd, opdrachten gemaakt en kan de docent extra uitleg geven waar nodig.
Is flipping the classroom iets voor jou?
Flipping the classroom kan een effectieve manier zijn om het leerproces te verbeteren en meer betrokkenheid van leerlingen te creëren. Het is vooral geschikt voor leerlingen die zelfstandig kunnen werken en gemotiveerd zijn om thuis de uitleg te bekijken. Als jij graag actief bezig bent tijdens de les en het prettig vindt om vragen te stellen en samen te werken met medeleerlingen, dan kan flipping the classroom een interessante aanpak voor jou zijn.
Conclusie: Flipping the classroom is een innovatieve onderwijsmethode waarbij de traditionele lesstructuur wordt omgedraaid. Leerlingen krijgen thuis uitleg van de lesstof en werken tijdens de les actief aan opdrachten en discussies. Deze aanpak kan leiden tot een dieper begrip van de leerstof en meer betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces.